Previous (left) Next (right)

Affiche tentoonstelling

SNS Historisch Centrum

 Contact            Disclaimer             Facebook             Youtube

Contact disclaimer

Kijken naar 't vogeltje door Brownie camera.

Koddige boxjes ontketenen revolutie.

Brownie Kodak box camera collectie

Brownie was een cameramerk van Kodak en werd geïntroduceerd in februari 1900.

Om de productie kosten zo laag mogelijk te houden en zodoende de fotografie bij een breed publiek toegankelijk te maken, werden de eerste Brownies gemaakt van karton en verkocht voor $1,00.

Mede om de eenvoud van de fotografie te benadrukken waren de kinderen de doelgroep om de camera's aan te verkopen, advertenties laten dan ook meestal fotograverende kinderen zien. De naam Brownie kwam van een, aan het einde van de negentiende eeuw

populair karakter uit de kinderboeken van de Canadese schrijver en illustrator Palmer Cox.

De expositie duurde tot en met 14 augustus. De Brownie camera's werden beschikbaar gesteld door Remy Steller.

www.brownie.camera

door Riki van Dorp  uit Weekblad dé KRANT, jaargang 10, nummer 24, woensdag 11 Juni 2008

KAMPEN, In het Frans Walkate Archief is Woensdagmiddag de Zomertentoonstelling geopend.

Remy Steller, zoon van de Kamper schilder Bas Steller, exposeert hier zijn fraaie collectie Kodak Brownie Box camera's, resultaat van 20 jaar verzamelwoede.

"Ik had vroeger, met de nadruk op vroeger, interesse in antiek", vertelt de Kamper exposant.  "Er was toen een kleine antiekzaak in de Geerstraat en daar kocht ik mijn eerste boxje. En, zoals dat wel vaker gaat met verzamelingen, later trof ik op de Zwolse Blauwvingerdag een stand met meer van dit materiaal. Het bleek dat twee keer per jaar een beurs werd gehouden". Een verzamelaar werd geboren. Ook hij had last van wat verzamelaars beginners enthousiasme noemen. "Ik kocht eerst alles wat er maar mee te maken had, later werd ik daarin wel wat selectiever."

foto Riki van Dorp


Internet

Remy mag zich de trotse bezitter van zo'n 200 boxjes noemen die, dankzij eBay, uit de hele wereld komen. Engeland, Nieuw Zeeland, Australie, Amerika, via het worldwide net hoeft de verzamelaar van nu niet meer op de beurzen te wachten. Het was ook internet waar directeur van het Frans Walkate Archief Herman Harder de verzameling van Remy aantrof. Er werd contact gelegd en het resultaat daarvan is van 11 juni tot en met 14 augustus op woensdag en donderdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur te bekijken aan de Burgwal 43.

Het zijn niet alleen de boxjes, ook allerlei snufjes eromheen heeft Remy aan zijn verzameling toegevoegd. Instructie boeken voor het onderhoud, speciale geschenkdozen en de in die tijd mateloos populaire Brownie poppetjes.


Brownie

Kodak wilde rond 1900 de camera te introduceren bij het gewone volk en besloot daartoe de Kodak Brownie uit te geven, boxjes, met een afbeelding van het populair figuurtje. Vanaf 1930 tot 1933 werden Beau Brownies in vijf kleuren op de markt gebracht. Kennelijk zonder veel succes, na twee maanden stopte de productie van de roze en groene alweer, maar ze ontbreken niet in de verzameling van Remy Steller

Pronkstuk van de verzameling is een Kodak Six-16 Mickey Mouse, een boxje dat voor het eerst opdook in 1995. Kodak noch Disney hebben er gegevens van en de in het Walkate Archief tentoongestelde zou wel eens de enige in Nederland kunnen zijn.

Het is voor het eerst dat Steller zijn collectie aan een groot publiek toont. Uiteraard is hij regelmatig zelf aanwezig om desgevraagd tekst en uitleg te geven. Wie een voorproefje wil kan kijken op www.brownie.camera

 


door Benny Huizinga. woensdag 23 juli 2008  de Stentor ©2008 Wegener Nieuwsmedia



KAMPEN - Ontwikkelde het Ford T-model een revolutie op autogebied, de Kodak Brownie camera maakte fotografie toegankelijk voor het grote publiek. Kampenaar en verzamelaar Remy Steller heeft zijn enorme Browniecollectie tentoongesteld in het Walkate Archief.


De Kodak Brownie camera, ofwel een belangrijk deel van de historie van de fotografie, te zien in Kampen.

foto Tom van Dijke


Tegenwoordig betekent Brownie voor de meeste mensen een te machtig chocoladecakeje en fotograferen doen we uit de hand met onze ultramoderne toestellen waar sommigen zelfs mee schijnen te telefoneren. Ruim honderd jaar geleden stond Brownie voor een populaire figuur uit kinderboeken van de Canadese schrijver en illustrator Palmer Cox.

Niet verwonderlijk dat Kodak zich de naam Brownie toe-eigende voor de introductie van hun fotocamera voor alleman: de Kodak Brownie. De Brownie's zien er uit als een klein zwart doosje met lensje. Deze eenvoud was precies de troef die Kodak uitspeelde: de camera was bedoeld voor het grote publiek dat tot dan toe fotografie alleen vanuit de aristocratie kende. De komst van de Brownie, met een aanschafprijs van 1 dollar, betekende een enorme sprong in de bereikbaarheid van een fotocamera voor het grote publiek. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, was begin 1900 kennelijk al een belangrijk thema bij Kodak die mikte op jeugdige belangstelling.


De tentoonstelling laat aan de hand van camera's maar vooral ook documentatie en reclames zien hoe Kodak de nog niet ontgonnen markt van amateurfotografen verkende. Eén van de reclames toont een Amerikaanse jongeman, voorzien van een keurige rechte scheiding in zijn haar, die met een opgetogen blik zijn nieuwe Brownie vastpakt. De tekst roept: 'Kunt u zich zijn opgetogen kreet voorstellen op Kerstavond?: 'O boy, een Brownie, precies wat ik wilde!'


Speciaal als kerstcadeau verpakt in een geschenkdoos inclusief filmpjes, fotoboek, fotolijm en een jaar lang 'gratis' lidmaatschap van het tijdschrift Kodakery. Heel slim aangepakt allemaal, want was een kind eenmaal bezig met fotograferen dan leek een weg terug minimaal. Ook volwassenen werden bewerkt door de Brownie als starterkit aan te bieden als hét cadeau voor vriend of vriendin zodat je ze direct ook aan een hobby kon helpen. Bovendien verschenen in de loop der tijd Brownies in hippe kleuren, speciale edities en soms zelfs voorzien van architectonische frontjes. Dat is allemaal in chronologie van tijd te zien in het Walkate archief.


De koddige fotoboxen doen je realiseren waar fotografie in essentie op neer komt: het bewust vastleggen van één moment. Zorgvuldig gekozen maar in eenvoud gemaakt en waar de maker zich identificeert met de handeling die hij of zij verricht om tot een beeld te komen. Op een plezierige manier relativeert de Brownie de hedendaagse hang naar het vastleggen van alles wat gebeurt of dreigt te gebeuren met gebruik van alles wat maar een lens heeft. De ontwikkeling van de Brownie heeft dit alles in gang gezet. Lang, heel lang geleden.


De expositie duurt nog tot en met 16 augustus. Het Walkate archief is geopend op woensdagmiddag en de donderdags de hele dag.