Next (right)

Schilderijen Kamper topografie, landschap, stilleven

Schilderijen Portetten

Wobbe Alkema

Anthony Beek

Johannes Daniel Belmer

Johannes Boele

Jan Brokkelkamp

Frederik Jacobus Buijtendijk

Hendrik Jan de Cock

Adolf Marinus Johannes Diemont

Hendrik Jan van Dijk

Jan van Driel

Evert Cornelis Ekker

Tijmen (Tiem) Evink

Jan Jacob Fels

Jacobus Cornelis Gaal

Abraham de Haen

Christianus Hendrikus Hein

Hendrik Jan Hein

Gerrit Hondius

Lucie van Dam van Isselt

Sjaak Kaashoek

Kees Kieft

B de Kleine

Hendrik Marinus Johannes Kosters

Gerrit Jan Kruishoop

Johan Lentink

Cornelis Helenis Lodewijk Middelkoop

Emile Moulin

Tan ai Ngin

Hendrik Poeder

Cornelis Pronk

Arend Jan Reijers

Pieter Remmers

Nicolaas Johannes Roosenboom

Martin Jan van Santen

Bert Schilder

Hens van der Spoel

Cornelis Springer

Sebastiaan (Bas) Steller

Anton Stivarius

Adriaan Christiaan Willem Terhell

Willem Bastiaan Tholen

Erszike Tóth

Pieter Gerhardus Valentijn

Willem van der Ven

Albert Vinke

Jan Voerman

Albert Cornelis Vos

Diverse tekeningen

Previous (left)

Kunst collectie


SNS Historisch Centrum

 Contact            Disclaimer             Facebook             Youtube

Contact disclaimer

Cornelis Springer (1817-1891)

Cornelis Springer is één van de belangrijkste Nederlandse (architectuur)schilders van de 19de eeuw. In het begin van zijn carrière werden zijn architectuur- en stadsgezichten sterk geromantiseerd, en speelde zijn fantasie een belangrijke rol, waardoor de zichtbare werkelijkheid niet altijd getrouw werd weergegeven. Dit paste in de 19de eeuwse trend om het nationale verleden en het erfgoed dat daarvan getuigde te idealiseren.  

Geleidelijk trad de verbeelding/fantasie minder op de voorgrond en concentreerde Springer zich op een meer getrouwe weergave van zijn onderwerpen, daarin gestimuleerd door de toegenomen interesse in topografisch nauwkeurige afbeeldingen bij verzamelaars.  


Springer had een vaste manier van werken. Tijdens zijn reizen produceerde hij gedetailleerde schetsen die als basis dienden voor zijn composities.

Dit voorbereidende materiaal maakt duidelijk hoe de kunstenaar zijn thema ontwikkelt: Na het tekenen van een schets op locatie, vervaardigde hij vervolgens in zijn atelier een krijttekening in zwart-wit op het formaat van het uiteindelijke schilderij.

De kunstenaar voegde vervolgens figuren en gefantaseerde architectonische details toe. Ook andere aspecten van de zichtbare werkelijkheid bleef hij manipuleren als dat bevorderlijk was voor het visuele resultaat. Deze studie illustreert hoe de kunstenaar zijn compositie al tot in de kleinste details had uitgedacht en uitgewerkt voordat hij begon met zijn werk in olieverf.