Previous (left) Next (right)

Affiche tentoonstelling

SNS Historisch Centrum

 Contact            Disclaimer             Facebook             Youtube

Contact disclaimer Next (right)

Hanzedagen 2017 - foto’s  uit de fotokroniek van de Kamper Almanak

De tentoonstellingen in het SNS Historisch Centrum is geopend op woensdag- en donderdagmiddag van 14.00 uur- 17.00 uur.


De tentoonstelling is onderdeel van de kunstroute WegVanKunst in het weekend van 14 en 15 april en is dan geopend van 11:00 - 17:00 uur.


 



FOTO;  Jan van der Kolk

FOTO;  Johan Schaart

FOTO;  Theo Ramaker

De Hanzedagen

Ieder jaar organiseert één van de Hanzesteden een internationale ontvangst waar alle Hanzesteden welkom zijn om elkaar te ontmoeten en de Hanzesteden te promoten. Het oude Hanzeverbond was in de 14de en 15de eeuw een machtige economische factor die de internationale handel bevorderde. Het verbond bracht veel Europese steden tot bloei. Sinds 1980 is het onder de naam ‘Nieuwe Hanze’ nieuw leven ingeblazen. Het beoogt internationale betrekkingen tussen steden levendig te houden en de identiteit van de Hanzesteden te vergroten. De ‘Nieuwe Hanze’ bestaat momenteel uit 190 Hanzesteden uit zestien landen. De belangstelling om deel te nemen groeit elk jaar.

Tijdens de Internationale Hanzedagen in Welikij Nowgorod (Rusland) in 2009 is het Kampen gelukt voldoende internationale steun te verwerven om van 15 tot en met 18 juni 2017 de Internationale Hanzedagen te mogen organiseren. In 2013 begonnen de voorbereidingen. Met behulp van belangstellende inwoners en instellingen werd een modern concept geformuleerd, met respect voor traditie en cultuur. Rode draad was het thema ‘Water Verbindt’. Water was een essentiële factor voor de handel tussen de Hanzesteden, maar heeft nog veel andere aspecten, positieve en negatieve. Deze stonden centraal tijdens een economisch congres van internationale allure dat plaatsvond in de Stadsgehoorzaal, onder leiding van de Provincie Overijssel. De combinatie van inhoud, humor, entertainment en de praktijk werd door bezoekers geroemd en als norm voor het Hanzecongres in de toekomst neergezet. Buiten kon men wandelen over de Hanzemarkt, waar 94 Hanzesteden zich presenteerden. Een bonte en kleurrijke verzameling van mensen, eten en drinken, handwerk, dans, zang en muziek en prachtig promotiemateriaal.


Binnenstad

De historische binnenstad vormde ook het decor voor uitvoeringen van diverse artiesten - jong en oud, amateurs en professionals - die plaatsvonden op diverse locaties, verspreid over de hele stad. Hart van het festival was het podium in de IJssel bij het Van Heutszplein.

In het Havenkwartier waren schepen ‘van kogge tot coaster’ te bewonderen met activiteiten op de Koggewerf. Op het water vonden zeilwedstrijden plaats en was de binnenkomst van een roeimarathon te zien.

Door de hele stad heen konden maar liefst 22 (pop-up) musea en exposities worden bezichtigd. In het Museumkwartier toonden twintig door een vakkundige jury geselecteerde kunstenaars uit verschillende (buitenlandse) Hanzesteden hun werk.

Het gebied rondom de Bovenkerk werd omgetoverd tot theaterwijk.


Stadspark

Het Stadspark gaf ruimte aan de 22ste editie van het Full Color Festival, met muziek, wereldcultuur, dans, theater en culinaire lekkernijen. Ridders met vrouwen en kinderen uit heel Europa sloegen er hun kampement op. Zij zorgden voor een levendige, middeleeuwse sfeer, met leerbewerkers, houtsnijders, tingieters, smeden, boogschutters en een historische modeshow. Op de tribunes was geen plek meer over toen De Slag om de Poorten van Kampen, gebaseerd op een gebeurtenis uit 1427, door ridders werd uitgevochten.

De Kamper Hanzedagen waren een groot succes, mede dankzij het stralende weer. De reacties in kranten, op sociale media en tijdens gesprekken waren bijzonder positief.

Dit was de aanleiding voor het SNS Historisch Centrum om een oproep te plaatsen om foto’s in te sturen van het evenement, om op die manier impressies en belevenissen te delen. Burgemeester Koelewijn heeft uit alle inzendingen een persoonlijke selectie gemaakt. De gekozen foto’s zijn gepubliceerd in de Kamper Almanak 2018 en worden getoond op de zomertentoonstelling 2018 in het SNS Historisch Centrum.


De makers van de foto’s zijn:  Henk van der Sluis, Eveline Eijlander, Remy Steller

Job Jager, Jan van der Kolk, Ronald Dahl, Jan van Dijk, Eric Koopmans, Johan Schaart, Ina Hup, Theo Ramaker, José Buitenhuis.



Kodak Single-Use camera’s uit de collectie van Remy Steller.


Heel af en toe kom je ze nog tegen op verzamelbeurzen: wegwerpcamera's. Ooit verkrijgbaar in verschillende soorten en vormen en in talloze verpakkingen. Een ideaal collectorsitem dus.

De wegwerpcamera was een reactie op de reguliere analoge camera. Daarbij laadt de gebruiker de camera met een film, schiet de film vol, verwijdert de film, laat hem ontwikkelen en afdrukken en koopt vervolgens een nieuwe film, waarna het hele ritueel zich herhaald. De oprichter van Kodak, George Eastman, zag al vroeg in dat dat eenvoudiger moest kunnen. Zijn eerste Kodakcamera verkocht hij vanaf 1888 onder het motto: ‘You press the button, we do the rest.’ Daarbij koop je een camera inclusief film, schiet de film vol en stuurt de camera terug naar de fabriek. Vervolgens krijg je je eigen camera terug met een nieuwe film.

Dit principe is honderd jaar later opnieuw in de praktijk gebracht met de Single-Use of Wegwerpcamera zoals deze in de volksmond is gaan heten. In 1986 bracht Fuji de eerste wegwerpcamera uit, de ‘Utserun-Desu’-camera. Al in 1987 volgde Kodak met zijn eigen model, de ‘Fling’, met daarin de relatief kleine 110 film waarmee ook de ‘Utserun-Desu’-camera was uitgerust. De foto’s van deze camera’s waren matig van kwaliteit. In navolging van Fuji introduceerde Kodak een jaar later een wegwerpcamera met een grotere kleinbeeldfilm, die een betere kwaliteit leverde.


Succes

Het succes van de wegwerpcamera was vooral het kunnen fotograferen zonder dure camera. Daardoor was hij heel geschikt voor gebruik door kinderen en voor fotografie op plaatsen waar de betere camera teveel te lijden heeft, zoals het strand.

Het grote succes van de wegwerpcamera leverde ook problemen op. Na gebruik zijn ze afval. De 197 miljoen wegwerpcamera's die in 1995 werden verkocht zorgden wereldwijd voor een afvalberg van zo'n 100 miljoen batterijen, 1.000 ton papier en naar schatting 14.000 ton plastic. De branche heeft dat vanaf het begin goed onderkend. Al in 1991 is Kodak gestart met een recyclings-programma.

In de loop van de tijd kwamen steeds meer soorten wegwerpcamera's op de markt. Er zijn camera’s met en zonder flitser. Kodak ontwikkelde zelfs een portretcamera en een tele-camera. Succesvol was ook de onderwatercamera met zijn waterdichte behuizing, en het panoramamodel dat Kodak als eerste op de markt bracht.


Promotiemiddel

Al kort na de introductie van de Quicksnap kreeg Fuji oog voor de commerciële mogelijkheden van de buitenkant van deze camera en leverde al spoedig wegwerpcamera's in speciale uitvoeringen met reclameteksten voor derden, zoals winkelketens en reisbureaus. Andere fabrikanten volgden. In Nederland kwamen wegwerpcamera’s op de markt met reclame voor onder meer de Free Record Shop, Neckermann en Amsterdam Airport Shopping Centre.

Om de verkoop aan kinderen te stimuleren zijn er verschillende camera’s uitgebracht met stripfiguren, zoals Donald Duck, Mickey Mouse, the Lion King en Aladin. De inmiddels te ziele gegane fotowinkelketen van 1-Hour Super Photo had midden jaren negentig een prachtige actie waarbij acht verschillende camera’s zouden uitkomen met figuren uit de bekende tekenstrip Suske en Wiske. De actie is helaas geen succes geworden, omdat hij stopte na de uitgifte van de derde camera. Met deze actie werd vooral ingespeeld op de grote groep verzamelaars van Suske en Wiske-parafernalia. Het aantal verzamelaars van Single-Use Camera’s is namelijk beperkt.