Next (right)

Schilderijen Kamper topografie, landschap, stilleven

Schilderijen Portetten

Wobbe Alkema

Anthony Beek

Johannes Daniel Belmer

Johannes Boele

Jan Brokkelkamp

Frederik Jacobus Buijtendijk

Hendrik Jan de Cock

Adolf Marinus Johannes Diemont

Hendrik Jan van Dijk

Jan van Driel

Evert Cornelis Ekker

Tijmen (Tiem) Evink

Jan Jacob Fels

Jacobus Cornelis Gaal

Abraham de Haen

Christianus Hendrikus Hein

Hendrik Jan Hein

Gerrit Hondius

Lucie van Dam van Isselt

Sjaak Kaashoek

Kees Kieft

B de Kleine

Hendrik Marinus Johannes Kosters

Gerrit Jan Kruishoop

Johan Lentink

Cornelis Helenis Lodewijk Middelkoop

Emile Moulin

Tan ai Ngin

Hendrik Poeder

Cornelis Pronk

Arend Jan Reijers

Pieter Remmers

Nicolaas Johannes Roosenboom

Martin Jan van Santen

Bert Schilder

Hens van der Spoel

Cornelis Springer

Sebastiaan (Bas) Steller

Anton Stivarius

Adriaan Christiaan Willem Terhell

Willem Bastiaan Tholen

Erszike Tóth

Pieter Gerhardus Valentijn

Willem van der Ven

Albert Vinke

Jan Voerman

Albert Cornelis Vos

Diverse tekeningen

Previous (left)

Kunst collectie


SNS Historisch Centrum

 Contact            Disclaimer             Facebook             Youtube

Contact disclaimer

Jan Voerman (1857-1941).

Zoon van Hendrik Voerman, boer, en Geesjen Bos. Gehuwd op 1 oktober 1889 met Anna Henrietta Gezina Verkade. Jan Voerman sluit op de lagere school vriendschap met Willem Bastiaan Tholen. Door Tholens vader komt hij in aanraking met de schilderkunst. Tussen 1870 en 1875 volgde hij avondlessen aan de stadstekenschool bij C.H. Hein en F.J. Buytendijk. J.D. Belmer, tekenleraar aan de HBS in Kampen, leert hem schilderen. In 1876 gaat hij naar de Rijksakademie in Amsterdam. Na zijn studie in 1883 werkt hij voor kunsthandel Buffa aldaar. Voerman betrekt in 1885 het vroegere atelier van Jozef Israels aan Rozengracht 66 in Amsterdam, en komt daar in contact met vele kunstenaars. In de zomervakantie schildert hij met Tholen in de buurt van Kampen, waar hij op de


Vloeddijk een pied-à-terre heeft. In de jaren 1887 en 1888 brengt Voerman de zomermaanden in het schilderachtige Hattem door.

Hij maakt de Amsterdamse schilders attent op de schoonheid van dit stadje, dat door zijn toedoen zal uitgroeien tot een tijdelijk kunstenaarscentrum. Na zijn huwelijk in 1889 vestigt Voerman er zich definitief.

Vanaf 1905 schildert Voerman uitsluitend in olieverf en begint een lange reeks weide- en riviergezichten, die hem een geheel eigen plaats in de Nederlandse schilderkunst heeft bezorgd. In eindeloze kleurvariaties geeft hij de sterk wisselende stemmingen van het typisch Nederlandse rivierlandschap weer, in de meest uiteenlopende fasen, van volmaakte rust tot felle bewogenheid. Voerman werkt tot 1935.