Next (right)

Schilderijen Kamper topografie, landschap, stilleven

Schilderijen Portetten

Wobbe Alkema

Anthony Beek

Johannes Daniel Belmer

Johannes Boele

Jan Brokkelkamp

Frederik Jacobus Buijtendijk

Hendrik Jan de Cock

Adolf Marinus Johannes Diemont

Hendrik Jan van Dijk

Jan van Driel

Evert Cornelis Ekker

Tijmen (Tiem) Evink

Jan Jacob Fels

Jacobus Cornelis Gaal

Abraham de Haen

Christianus Hendrikus Hein

Hendrik Jan Hein

Gerrit Hondius

Lucie van Dam van Isselt

Sjaak Kaashoek

Kees Kieft

B de Kleine

Hendrik Marinus Johannes Kosters

Gerrit Jan Kruishoop

Johan Lentink

Cornelis Helenis Lodewijk Middelkoop

Emile Moulin

Tan ai Ngin

Hendrik Poeder

Cornelis Pronk

Arend Jan Reijers

Pieter Remmers

Nicolaas Johannes Roosenboom

Martin Jan van Santen

Bert Schilder

Hens van der Spoel

Cornelis Springer

Sebastiaan (Bas) Steller

Anton Stivarius

Adriaan Christiaan Willem Terhell

Willem Bastiaan Tholen

Erszike Tóth

Pieter Gerhardus Valentijn

Willem van der Ven

Albert Vinke

Jan Voerman

Albert Cornelis Vos

Diverse tekeningen

Previous (left)

Kunst collectie


SNS Historisch Centrum

 Contact            Disclaimer             Facebook             Youtube

Contact disclaimer

Kees Kieft (1919-1999)

Kees Kieft bracht het belangrijkste deel van zijn leven door in de stad Kampen, waar hij woonde in een markante muurwoning met pothuis naast de Koornmarktspoort.

In zijn vrije tijd hanteerde hij fanatiek tekenstift en verfkwast. Daarin werd hij gestimuleerd door zijn vrouw en door de contacten die hij onderhield met kunstenaarsverenigingen, zoals ‘Het Palet’ in Zwolle, waar hij zijn licht opstak bij onder anderen Stien Eelsingh (Staphorst) en Piet Zwiers (Giethoorn).

In Kampen richtte hij in 1959 ‘De Varfdeuze’ op, van welke vereniging hij vele jaren voorzitter was.

Aanvankelijk werkte Kieft uitsluitend figuratief, waarbij hij zich allerlei vrijheden veroorloogde. Later legde hij veel accent op de gebruikte materie, zoals kunsthars, mortel, glas en zand, die hij vaak bewerkte of kleurde met verf. Zijn materiaalgebruik is ongetwijfeld beïnvloed door zijn werk bij de Schokbetonfabriek in zijn woonplaats. Zijn schilderijen, die soms bijna reliëfs zijn, werden steeds abstracter. Uitsparingen in vlakken gingen een belangrijke rol spelen evenals het bijzondere kleurgebruik.

Toen Kees Kieft in 1974 door verschillende omstandigheden genoodzaakt werd zijn dagelijkse arbeid neer te leggen, werd zijn manier van schilderen nog vrijer en professioneler. Onvermoeibaar stortte hij zich op de kunst en schiep een oeuvre ‘dat alle kenmerken van een onafhankelijk en eigenzinnig kunstenaarschap bezit’. Het werk kreeg een steeds monumentaler uitstraling, en liet zich goed plaatsen in een architectonische context. Autoriteiten, zoals de bekende museumdirecteuren Wim Beeren en Rudi Fuchs bezochten zijn atelierwoning. Het Stedelijk Museum in Amsterdam, waarvoor Kees een heilig respect koesterde en dat hij regelmatig bezocht, bezit werk van hem.